Kenyataan Media
PENDIRIAN
WADAH
PENCERDASAN UMAT MALAYSIA (WADAH)
TERHADAP
ISU QAZAF DAN TUDUHAN LIWAT DAN ZINA TERHADAP DS ANWAR IBRAHIM
KENYATAAN MEDIA
20 DISEMBER 2011
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH) telah
mengeluarkan Pernyataan Bersama Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan
Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mengenai isu yang
sama dengan tajuk Pernyataan Sikap Terhadap Isu Jenayah Qazaf, pada 27
Mac 2011 (sila rujuk Kenyataan Media di www.wadah.org.my/).
Sebagai reaksi kepada beberapa persoalan yang
berbangkit serta kekeliruan-kekeliruan yang timbul di kalangan masyarakat
ekoran kenyataan-kenyataan beberapa orang mantan pimpinan ABIM mengenai isu tuduhan
tuduhan liwat dan zina terhadap DS Anwar Ibrahim, maka WADAH ingin menegaskan
kembali sikap dan pendirian yang telah diambil dengan merujuk kepada Pernyataan
yang telah dibuat 27 Mac tersebut.
Pertama: Sikap dan pendirian mestilah berasaskan syari`at
“Sesungguhnya kembali
kepada syari`at adalah satu-satunya jalan keluar yang adil dan
selamat. Demikianlah petunjuk Ilahi yang terungkap dalam kitab
suci-Nya, "… Kemudian jika kamu berselisih tentang sesuatu,
maka kembalilah kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu
beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama
(bagimu) dan lebih baik akibatnya." (Al-Nisa':59).
Apakah yang sebenarnya dicari
oleh pendakwa dan penuduh? Andainya yang dicari adalah keadilan,
bukankah ia wujud dalam hukum syari`at? Apakah ada hukum lain yang
lebih adil daripada hukum Allah? Apabila seseorang mengatakan
"Aku ridha dengan Allah
sebagai Tuhan……." (رضيت بالله رباً...) bererti ia rela menerima hukum-hakam-Nya. Jika benar
demikian, mereka harus membuktikan kejujuran menepati ikrar dan pengakuan
tersebut.
Ternyata kesediaan rujuk (kembali) kepada Allah
(hukum-hakam-Nya) adalah ujian iman. Hanya yang benar-benar beriman
(kepada Allah dan Hari Akhirat) sahaja yang akan dengan senang dan rela
menerima hukum Allah. Demikianlah makna tersirat di balik
kalimat-kalimat,"…,
jika kamu beriman kepada Allah dan Hari Kemudian." (إن كنتم تؤمنون
بالله واليوم الآخر).”
Kedua: Hukum qazaf
(menuduh liwat dan zina) adalah berat hingga kerana itu hal-hal berkaitan
dengannya diperincikan oleh syari`at.
“Dalam kaitan inilah motif
hukum qadhaf dalam syari`at Islam itu
harus difahami. Mereka yang berleluasa menabur fitnah,
melemparkan tuduhan keji (zina/liwat) tanpa pembuktian secara syar`i
(menghadirkan empat orang saksi yang adil dan berwibawa) seharusnya menginsafi
betapa buruknya perilaku mereka, dan betapa beratnya kesalahan jenayah qadhaf yang membawa hukuman
deraan fizikal lapan puluh kali sebatan (ثمانين جلدة), di samping sanksi
sosial dan moral: hilang kelayakan menjadi saksi (tentang
apa pun dan sampai bila pun), dan seterusnya terlempar ke dalam
kelompok orang-orang fasiq (الفاسقون) sebagaimana yang
disebut dalam surah al-Nur:4-5. Demikianlah ketetapan
hukum syari`at yang tidak boleh ditawar-tawar lagi.
Cara
pembuktiannya hanya satu: hadirkan empat saksi, dan tidak lain
daripada itu. Dalam kes seperti ini pembuktian dengan cara bersumpah sama
sekali tidak relevan.”
Ketiga: Menyebarkan
tuntutan yang benar berasaskan syari`at adalah amanah dan tanggungjawab agama.
“Terlepas dari maksud
mencampuri konflik politik antara parti, dengan niat murni semata-mata
demi amanatu
'l-balagh serta tanggungjawab dakwah dan tazkirah, kita menyeru
seluruh umat dan rakyat agar berpegang kepada prinsip bahawa seseorang itu
tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya, yang dalam hal ini
pembuktiannya harus berdasarkan hukum syara`.
Pembuktian yang tidak
dilakukan secara syara` adalah tidak sah.
Dalam kaitan ini
seluruh rakyat yang menginsafi hakikat kesucian maruah dan ketinggian nilai
kehormatan diri harus sedia memberikan sokongan dan dukungan kepada
perjuangan suci mempertahankan maruah, kehormatan dan
nama baik dari pencemaran fitnah.
Keempat: Menolak gejala fasik dan pertuduhan liwat dan zina terhadap DS
Anwar Ibrahim.
“Selaras dengan itu seluruh umat Islam yang setia
kepada idealisme masyarakat bersyari`at harus menolak gejala fusuq (kefasikan)
yang menjelma dalam bentuk fitnah terhadap seseorang yang berintegriti
moral. Dalam kaitan ini YB. Dato' Seri Anwar Ibrahim, atau siapa
sahaja yang dilempari tuduhan (qadhaf) tanpa pembuktian secara syar`i berhak membela
diri dan menuntut keadilan berasaskan hukum syara`: penuduh yang
gagal menghadirkan empat orang saksi harus didakwa di bawah hukum qadhaf.
Demi menghormati kedaulatan Islam, tuduhan yang
tidak memenuhi persyaratan syara` seharusnya
digugurkan. Dalam hubungan ini fatwa para ulama
dunia yang berautoriti besar mengenai isu ini seperti al-Shaykh Dr.
Yusuf al-Qaradhawi dan al-Shaykh Dr. Wahbah al-Zuhayli (kedua-duanya
adalah penerima anugerah Tokoh Maal Hijrah dari kerajaan Malaysia) serta
yang lain-lainnya harus dihormati dan didukung tanpa ragu.
Fatwa-fatwa mereka cukup jelas, tegas, kuat, berwibawa dan
meyakinkan.
Kelima: Menegaskan
tanggungjawab bersama dalam membina masyarakat berakhlak berdasarkan syari`at.
“Demi tanggungjawab
membina umat dan masyarakat bermaruah yang saling hormat dan
saling percaya, setiap warga harus memiliki keberanian bersikap,
menolak budaya fasiq aib mengaib dan fitnah
memfitnah. Masyarakat Islam bukan sebuah ladang
fitnah, dan bukan juga sebuah pasar gosip. Al-Qur'an telah
memberikan petunjuk jelas bagaimana menyikapi gejala fasiq seperti
itu, iaitu dengan menolaknya secara jelas, tegas dan
tanpa basa-basi, "… ini
dusta yang nyata!" ,(...هذا إفك مبين)"…ini pembohongan besar!" .(هذا بهتان عظيم) Komitmen terhadap misi
amar makruf nahi munkar menuntut setiap orang bertindak melawan gerakan
penyebaran kebejatan (al-fahishah).
Keenam: Menasihati
mereka yang terlibat dalam membuat jenayah qadhaf supaya kembali menginsafi
ketelanjuran mereka dan merujuk kembali kepada amaran Allah.
“Mereka yang terlibat dengan kegiatan jahat menabur fitnah dan
menyebarkan berita bohong di kalangan umat seharusnya menyedari dan
menginsafi amaran keras pembalasan Tuhan sebagaimana ditegaskan dalam kitab
suci-Nya: “Sesungguhnya orang-orang yang
membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu (juga). Janganlah
kamu mengira berita itu buruk bagi kamu bahkan itu
baik bagi kamu. Setiap orang dari mereka
akan mendapat balasan dari dosa yang
diperbuatnya. Dan barang siapa di antara mereka yang
mengambil bahagian terbesar (dari dosa yang diperbuatnya), dia mendapat azab
yang besar (pula) - Al-Nur:11”
“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar
perbuatan yang sangat keji itu (berita
bohong) tersiar di kalangan orang-orang
yang beriman, mereka mendapat azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. - Al-Nur:19”.
Setiausaha Agung WADAH.
Melalui Email Dari;
BIRO KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT
A-1-09, Merchant Square
No. 1, Jalan Tropicana Selatan 1
47410 Petaling Jaya
PARTI KEADILAN RAKYAT
A-1-09, Merchant Square
No. 1, Jalan Tropicana Selatan 1
47410 Petaling Jaya
No comments:
Post a Comment