KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Friday, February 10, 2012

HIMPUNAN HIJAU 26 FEB DI KUANTAN - SEMAKIN RAMAI MENYOKONG DAN AKAN TURUT SERTA


 
Lagi kumpulan ikrar sokong Himpunan Hijau 2.0

Wong Teck Chi
Feb 9, 2012

Menjelang dua minggu lagi berlangsungnya Himpunan Hijau 2.0, semakin banyak kumpulan yang tampil menyatakan sokongan mereka terhadap perhimpunan awam itu yang membantah loji memproses nadir bumi Lynas di Gebeng, Kuantan.

Dalam satu sidang akhbar semalam, Presiden Dewan Perniagaan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH) Tan Yew Sing mengisytiharkan dewan tersebut menentang terhadap projek kontroversi nadir bumi itu, sambil menegaskan bahawa beliau sendiri akan turut serta dalam perhimpunan yang dirancang pada 26 Februari ini.

Dengan merujuk kepada insiden loji Asian Rare Earth (ARE) Bukit Merah sebagai satu "pengalaman pahit", beliau menegaskan bahawa keselamatan orang awam patut menjadi keutamaan, berbanding manfaat ekonomi.

"Kami masih ingat insiden ARE, di mana penduduk tempatan terdedah kepada radiasi dari bahan sisa buangan.

"Bagaimana kita boleh membenarkan tragedi ini berulang lagi dan membiarkan rakyat hidup dalam kesakitan dan kesengsaraan untuk selama-lamanya?" tanya beliau.

Turut hadir dalam sidang akhbar tersebut ialah pengerusi jawatankuasa Himpunan Hijau 2.0, Wong Tack dan anggota jawatankuasa tersebut.

Perhimpunan itu, selepas perhimpunan pertama kumpulan tersebut pada 9 Oktober, dijadual berlangsung di padang Majlis Perbandaran Kuantan pada 26 Februari mulai jam 9.30 pagi./Malaysiakini

No comments:

Post a Comment