KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Wednesday, June 22, 2011

PKR Pecat 29 Ahli, Pembersihan Parti Menjelang PRU-13

PETALING JAYA 21 JUN : Parti Keadilan Rakyat hari ini mendedahkan nama ahli parti itu yang dibuang, digantung dan diberi surat amaran sejak Januari hingga Jun tahun ini.

Pengerusi Biro Displin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong mengumumkan seramai 29 ahli dipecat, 10 digantung dan 12 diberi surat amaran lantaran pelbagai perkara seperti menjadi calon pilihan raya untuk parti lain, membantu kempen parti lain, serta mengkritik kepimpinan tanpa menggunakan saluran yang betul dalam laman web sosial.

"Ini tindakan membersihkan parti ikut saluran dan perlembagaan parti. Secara umum terdapat dua kumpulan dalam senarai ini. Pertama selepas pemilihan parti akhir tahun lalu, kedua selepas pilihan raya negeri Sarawak," umum beliau ketika sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini.

Antara yang dipecat ialah Thony anak Badak, Michael Jok dan beberapa lagi yang bertanding sebagai calon SNAP dan Bebas pada Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini.

Bekas Pengarah Komunikasi Jonson Chong dan Soo Lina pula didapati membantu calon parti lain sepenuhnya dalam PRN yang sama.

PKR mengamalkan sikap tegas ini dalam usaha menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang demi membersihkan dan menaikkan imej parti.

Beliau memberi contoh bertapa kebanyakan ahli terbabit melakukan kesalahan serius kepada parti dan semua siasatan telah dilakukan dengan terperinci.

Menurut Dr Tan, keputusan itu telahpun diluluskan oleh Majlis Pimpinan Pusat dan Biro Politik PKR dan semua surat tunjuk sebab telahpun diberikan kepada ahli yang menerima tindakan displin.

Malah beliau menyatakan ahli boleh merayu keputusan itu kepada Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR jika mereka mahu berbuat demikian.

"Kami ikut prosedur, kita lampirkan bukti seperti keratan surat khabar dan sebagainya. Kemudian kita hantar surat tunjuk sebab melalui pos berdaftar dan kalau ada maklumat hantar sms dan sebagainya, biasanya kita tunggu selama 10 hari.

"Cara kita sama. (Ikut Perlembagaan) PAS juga sama, DAP juga sama. Saya tak boleh cakap untuk Barisan Nasional tapi mereka juga nampaknya akan lakukan yang sama (jika ia terjadi). Kecuali kalau BN membeli mereka," katanya.

Mengulas mengenai beberapa ahli yang mendakwa tidak mendapat surat tunjuk sebab dan pemecatan mereka, Dr Tan menyatakan itu merupakan kesalahan mereka sendiri.

"Itu alasan lapuk. Menjadi tanggungjawab ahli untuk mengemaskini dan berikan butir seperti alamat kepada ibu pejabat parti. Sama seperti saman polis, kita tak boleh beri alasan kita dah pindah ke rumah ibu kita. Ada beratus ribu ahli bagaimana kita nak pastikan semua maklumat terkini tanpa kerja sama ahli?," katanya.

Posted by WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

No comments:

Post a Comment