KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Tuesday, August 23, 2011

MENGAPA BENCI SANGAT KEPADA TAZKIRAH?

Merujuk kepada Buletin TV3 jam 1.30 (22/8/2011 ), Majlis Agama Islam Pahang (MUIP) telah mengharamkan semua majlis tazkirah di masjid dan surau di negeri Pahang. Timbalan Pengarah MUIP telah mengatakan majlis tazkirah telah menggangu majlis ilmu.

Inilah kali pertama saya mendengar tazkirah merupakan gangguan kepada majlis ilmu, sedangkan tazkirah itu sendiri adalah majlis ilmu. Sempena bulan Ramadhan yang penuh berkat ini, semua masjid dan surau mengadakan Solat Sunat Tarawikh samada 8 Rokaat mahupun 20 Rokaat tidak menjadi persoalan asalkan ada sekumpulan yang melakukan ibadah Sunat yang dituntut itu sepanjang Ramadhan ini.

Solat Sunat Tarawikh sebenarnya lebih afdal diadakan berjemaah samada di rumah mahupun di mana-mana tempat ibadat bagi umat Islam. Solat Tarawikh adalah Sunat sahaja tetapi besar pahalanya jika dilakukan berbeza dari Solat Sunat yang lain. Manakala, tazkirah iaitu untuk menyedarkan manusia di samping ingat-mengingat sesama Islam itu hukumnya Wajib. Ertinya menyampaikan ilmu dan mendengar ilmu agama itu Wajib. Oleh yang demikian, apakah menjadi satu kesalahan atau menyesatkan atau menganggu jika tazkirah itu dilakukan?

Di bulan Ramadhan ini, tazkirah kebiasaannya dibuat seketika selepas beberapa Rokaat Solat Sunat Tarawikh dilakukan untuk memberi kesedaran dan ilmu kepada Jemaah, di samping mereka juga boleh berehat seketika untuk meneruskan Solat Tarawikh sehingga selesai. Apa hujah yang boleh diterima untuk mendakwa tazkirah ini mengganggu ibadah? Seandainya kita hadir di dalam Solat Sunat Tarawikh, kita mempunyai pilihan samada untuk mendengar tazkirah di pertengahan Tarawikh berkenaan ataupun kita boleh pulang ke rumah dan menyambung Solat Sunat Tarawikh itu di rumah seandainya kita merasakan kita perlu segera kerana terlalu penat, mahupun jika ada urusan yang lain. Mengapa perlu kita salahkan tazkirah yang diadakan?

Mengapa kita terlalu berkira dengan tazkirah ini? Adakah dengan adanya Tazkirah tersebut boleh menganggu ibadat kita? Mengapa perlu membenci kepada orang yang mahu memberikan peringatan kepada kita? Kita asyik menyalahkan berbagai pihak apabila isu murtad yang melanda umat Islam berlaku, sedangkan kita sendiri tidak suka kepada majlis ilmu berupa tazkirah ini.

Jika benar bahawa pihak MUIP mengharamkan tazkirah, maka stesyen radio Pahang FM yang setiap hari ada menyiarkan sedikit tazkirah akan turut diharamkan. Atau, adakah larangan itu hanya berkuatkuasa di masjid-masjid dan surau sepanjang Ramadhan ini sahaja? Di mana nas atau dalil yang boleh dijadikan hujah bahawa tazkirah itu satu amalan yang menganggu ibadat? Sepatutnya MUIP membawakan hujah atau dalil yang boleh kita terima bukan bercakap atas dasar kepentingan sesuatu pihak.

Amat malang sekali sebuah badan yang kita harapkan untuk mempertingkatkan syiar Islam tetapi sebaliknya ingin memusnahkan syiar Islam itu sendiri. Sekiranya pihak jabatan atau majlis agama sendiri malas untuk melaksanakan kewajipan berdakwah melalui tazkirah ini, jangan pula cuba untuk menghalang pihak lain untuk mengadakan tazkirah.

1 comment:

  1. inna lillahi.. apa benarkah sudah sampai begini jadinya? MUIP pun telah rela membenarkan jabatannya dipergunakan kerajaan... kasihan...

    ReplyDelete