KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Monday, August 15, 2016

1MDB: Azmin Fail Semakan Kehakiman Bagi 'Declassify' Laporan Ketua Audit


Timbalan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini memfailkan semakan kehakiman bagi mengelaskan semula (declassify) Laporan Ketua Audit Negara berkenaan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).

Beliau yang juga Menteri Besar Selangor menegaskan laporan itu seharusnya bebas daripada diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 dan terbuka kepada orang awam.

Bertempat di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohamed Azmin menamakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai responden pertama; Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang (responden kedua) dan Kerajaan Malaysia (responden ketiga).

CP2A5794-1024x683“Kami menuntut deklarasi mahkamah bahawa responden pertama bertindak atas konflik kepentingan dan mengarah Ambrin untuk mengklasifikasikan laporan berkenaan sebagai rahsia rasmi.

“Kami juga menuntut deklarasi mahkamah bahawa klasifikasi oleh Ambrin itu menyalahi undang-undang dan ‘ultra vires’,” katanya dalam sidang media di lobi Mahkamah Tinggi Jalan Duta, di sini, hari ini.

Pada 3 Mac lalu, Ambrin mengklasifikasikan laporan audit berkaitan 1MDB sebagai OSA sebelum diserahkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

Bertindak atas kapasitinya sebagai Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin turut memohon suatu Perintah Mandamus mengkehendaki responden untuk mengelaskan semula laporan berkenaan dan boleh diakses rakyat.

“Dalam isu ini, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) sudah membentangkan laporan terperinci berkenaan penyalahgunaan dana 1MDB di Amerika Syarikat.

“Jadi, ia menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat untuk menuntut laporan audit itu terbuka kepada umum,” katanya lapor SelangorKini

No comments:

Post a Comment