KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Monday, July 14, 2014

Pakatan Desak Sidang Khas Parlimen Isu Serangan Israel-Palestin

Majlis Setiausaha Agung Pakatan Rakyat yang bermesyuarat hari ini telah membuat beberapa pendirian, pertama khusus mengenai isu serangan Israel ke atas Palestin yang setakat ini telah mengakibatkan pembunuhan lebih 150 warga Palestin termasuk orang awam dan kanak-kanak.

 
 
Kekejaman Israel ini berlaku dengan sokongan padu Amerika Syarikat. Oleh itu Pakatan Rakyat mendesak Kerajaan Malaysia supaya menghentikan serta-merta kesemua perbincangan mengenai isu Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA) dan tidak menandatangani perjanjian tersebut sebagai tanda protes terhadap Amerika Syarikat.

Pakatan Rakyat juga mendesak agar diadakan satu sidang khas Parlimen untuk membincangkan isu serangan ke atas Palestin sebagaimana yang telah dibuat pada Januari 2009, demi mendengar suara rakyat tentang isu ini.

Kerajaan Malaysia juga perlu memanggil semula Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat sebagai tanda protes yang paling jelas mengenai isu ini.

Majlis Setiausaha Agung Pakatan Rakyat turut membincangkan isu serangan hendap di Pulau Mabul, Sabah yang berlaku pada 12 Julai. Pakatan Rakyat memanjangkan ucapan takziah kepada keluarga Korporal Abd Rajah b Jamuan, anggota Pasukan Polis Marin yang telah terbunuh sewaktu serangan hendap tersebut, dan mendoakan keselamatan Konstabel Zakia Aleip yang dipercayai diculik.

Memandangkan insiden pencerobohan kawasan perairan Sabah di bawah seliaan Esscom semakin meningkat, Majlis Setiausaha Agung Pakatan Rakyat menggesa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak untuk menubuhkan satu Jawatankuasa Tetap Dwipartisan Parlimen untuk mengkaji semula keberkesanan Esscomm dan Esszone.

Majlis Setiausaha Agung Pakatan Rakyat
Datuk Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS
Teresa Kok, Ahli Parlimen Seputeh merangkap Naib Pengerusi DAP
Chua Tian Chang, Ahli Parlimen Batu merangkap Naib Presiden KEADILAN

14 Julai 2014

No comments:

Post a Comment