KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Tuesday, July 22, 2014

Najib didesak henti hubungan dagang dengan Israel

Timbalan Ketua, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Nurul Islam Mohamed Yusoff mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menghentikan hubungan dagang dengan Israel sebagai tanda bantah terhadap rejim itu yang terus menyerang Gaza.

Desakan tersebut berdasarkan laporan yang disusun Suruhanjaya Eropah yang menunjukkan Malaysia menduduki tempat ke-15 sebagai rakan dagang utama Israel dengan menyumbang kepada 0.8% daripada perdagangan Israel pada tahun 2010.

Manakala laporan daripada Israel’s Central Bureau of Statistics menunjukkan barangan eksport Israel ke Malaysia bernilai $716.4 juta dan barangan import bernilai $93.6 juta.

“Malaysia sehingga ini hanya mengeluarkan kenyataan bantahan mengecam serangan Israel ke atas Gaza, mendesak OIC serta PBB untuk segera menghulurkan bantuan kemanusiaan dan melancarkan tabung kemanusian untuk Gaza di peringkat nasional,

“Namun sehingga ke hari ini belum ada tindakan agresif dari Malaysia untuk mendesak dunia menyekat kekuatan ekonomi Israel yang sudah tentu akan melumpuhkan operasi ketenteraan Israel,

“Malah Malaysia sendiri mempunyai hubungan dagang dengan Israel secara langsung,” katanya.

Jelasnya lagi, kesungguhan negara lain dalam menyalurkan bantuan kemanusiaan ke Palestin diperlihat apabila menjelang hujung minggu ini lebih banyak negara akan mengadakan himpunan dan demonstrasi besar besaran.

Sehubungan Itu, beliau menggesa agar Najib mendesak Israel untuk menghentikan sebarang bentuk operasi ketenteraan daripada terus menyerang rakyat Palestin.

“Umat Islam di serata dunia telah menunjukkan solidariti tidak berbelah bahagi kepada penduduk Palestin khususnya di Gaza, ribuan berhimpun di United Kingdom, Yaman dan juga di Israel sendiri.

“Turki melalui Perdana Menterinya, Erdogan telah mengumumkan bantuan segera kemanusian yang akan diiringi oleh beberapa buah kapal perang.

“Ini merupakan signal jelas kepada Israel bahawa Turki bersungguh besar terhadap isu yang melanda umat Islam Palestin.

“Saya mendesak Perdana Menteri agar dengan segera mendesak Israel hentikan sebarang bentuk operasi ketenteraan atau hadapi potensi boikot besar besaran dari Malaysia..” ujarnya./KD

No comments:

Post a Comment