KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Saturday, April 1, 2017

Speaker tolak usul pembebasan Anwar, langgar keputusan PBB

Keputusan Speaker Dewan Rakyat menolak usul dikemukakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, bagi membahaskan isu penahanan saudara Anwar Ibrahim, amat mengecewakan dan didakwa menafikan hak wakil rakyat dalam perkara berkenaan. 

Gambar Anwar di mahkamah sebelum ini

Naib Presiden KEADILAN itu berkata, tindakan diambil itu juga bertentangan dengan keputusan dibuat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menyatakan bantahan penahanan ke atas mantan Ketua Pembangkang itu.

“Justeru pada saya penting bagi menyatakan Parlimen di Malaysia dikongkong sehingga isu sebesar ini yang memperlihatkan lebih 200,000 penandatangan petisyen untuk membebaskan Anwar tidak lagi diberi ruang supaya dibahaskan.

“Saya amat kecewa dengan surat jawapan Speaker yang menolak usul ini memandangkan Parlimen Australia termasuk Parlimen Britain telah mendengar perbahasan juga membincangkan isu berkenaan tetapi kita di Malaysia dinafikan peluang sedemikian,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam, lapor SelangorKini.

Beliau berkata, usul itu dikemukakan kepada Speaker, Khamis lalu, untuk dibahaskan dalam sidang Dewan Rakyat di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1) berkait dengan kuasa Pesuruhjaya Jenderal Penjara Malaysia yang mampu dan boleh membebaskan Anwar seperti diperuntukkan di bawah Seksyen 43 Akta Penjara 1965 dan peraturan 111.

Katanya, ia memandangkan terdapat keputusan daripada PBB iaitu berkaitan penahanan secara arbitari menyimpulkan Anwar ditahan secara haram dan wajib dibebaskan serta merta termasuk fatwa Pengerusi Persatuan Ulama Sedunia yang memberi keyakinan bahawa mantan Timbalan Perdana Menteri tidak bersalah.

“Jangan dilupa Malaysia juga menggunakan ruang dalam PBB untuk merujuk Israel di atas sebab meneruskan penempatan haram, bila masa kita sendiri merujuk kepada PBB (berhubung isu berkenaan), kita juga sangat prihatin dan komited.

“Maka kenapa dan mampu kita menolak juga tidak menerima pakai keputusan PBB yang berkaitan dengan penahanan secara haram seorang warganegara Malaysia?” soalnya.

Peguambela Anwar yang juga Ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran berkata, alasan Speaker menolak usul itu dibahaskan kerana ia keputusan dibuat mahkamah tidak boleh diterima.

Beliau menjelaskan tiada perkara yang tidak boleh diperkatakan seperti perbahasan diminta walau mahkamah telah membuat keputusan.

“Alasan Speaker bagi menolak usul dikemukakan Nurul Izzah adalah salah manakala kedua berkaitan permohonan pelepasan Anwar secara berlesen tertakluk kepada syarat ditetapkan mengikut seksyen dinyatakan iaitu Menteri Dalam Negeri mempunyai bidang kuasa mengenainya manakala Pesuruhjaya Jenderal Penjara Malaysia di bawah kementeriannya.

“Maka kerajaan dan Menteri Dalam Negeri mempunyai kuasa membebaskan Anwar mengikut seksyen berkaitan dan kita mahukan perbahasan untuk pembebasan itu tetapi mengapa kita tidak diberikan ruang kerana kita mempunyai alasan kukuh termasuk keputusan PPB mengisytiharkan ia menyalahi undang-undang dan meminta beliau dibebaskan,” katanya.

Anwar kini di Penjara Sungai Buloh selama lima tahun bermula 10 Februari 2015 berhubung kes Fitnah II.

Sumber: Keadilan Daily

No comments:

Post a Comment