KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Thursday, May 5, 2016

PKR: Sarawak masih mundur di bawah BN


Wan Azizah Wan Ismail

SHAH ALAM - Pembangunan negeri Sarawak kelihatan masih mundur walaupun telah berada di bawah pemerintahan BN selama 53 tahun.

Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, penduduk negeri Sarawak tidak mendapat layanan yang adil kerana masih ketinggalan dari segi pembangunan sosial.

“Kebanyakan penduduk di Sarawak masih tidak mempunyai bekalan air yang bersih mahupun bekalan elektrik untuk 24 jam.

“Malah kemudahan seperti sekolah dan klinik masih terhad di kawasan pedalaman Sarawak dan kebanyakan kawasan tidak mempunyai jalanraya yang sempurna untuk laluan harian,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau juga berkata, pengurusan kerajaan yang tidak membawa kesan positif kepada pembangunan negeri menyebabkan banyak penduduk berpindah keluar dari negeri tersebut untuk mencari pekerjaan.

“Sarawak kaya dengan sumber asli yang mampu memberi peluang pekerjaan kepada rakyat sekiranya sumber tersebut diterokai dengan betul.

"Tetapi pentadbiran yang lemah telah mengambil kesempatan ke atas sumber tersebut tanpa meningkatkan peluang pekerjaan mahupun membawa kesan positif kepada ekonomi Sarawak.

“Peluang pekerjaan yang terhad membuatkan banyak penduduk Sarawak berpindah ke Kuala Lumpur, Selangor, Johor dan Singapura untuk meningkatkan taraf kehidupan mereka,” katanya lagi.

Sehubungan itu, beliau melahirkan rasa kecewa dengan kadar gaji minimum di Sarawak yang lebih rendah daripada kadar di Semenanjung.

Menurutnya, jurang perbezaan kadar gaji minimum di antara Semenanjung dengan Sarawak, Sabah dan Labuan hanya menggalakkan tanggapan bahawa ketiga-tiga negeri tersebut tidak layak untuk menerima kadar gaji yang sama dengan Semenanjung.

“Pekerja di Sarawak mendapat bayaran gaji yang lebih kurang daripada pekerja di Semenanjung walaupun mereka mungkin melakukan pekerjaan yang sama.

“Tindakan ini tidak adil kerana ia hanya melumpuhkan pembangunan masyarakat Sarawak,”

Beliau juga menegaskan bahawa penduduk Sarawak terpaksa menganggung keperitan kenaikan harga barang dan juga kos pembiayaan sara hidup yang tinggi.

“Masyarakat Sarawak kini menderita kerana peningkatan harga barang akibat salah tadbir kerajaan Umno.

“Malangnya, keperitan hidup masyarakat Sarawak tidak diberi perhatian oleh kerajaan dan ini merupakan masa yang sesuai untuk mereka bersuara bagi mendapatkan hak mereka yang sepatutnya,” katanya.
 
Sumber:  SH

No comments:

Post a Comment