KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Tuesday, June 14, 2011

SOLUBEST LTD, ISRAEL DAN SENJATA BIOLOGI

oleh: Tahir-Nisa

Semalam saya ada menyatakan tentang Solubest dari Israel yang mempunyai kaitan rapat dengan Sojitz dari Jepun. Sojitz pula adalah pembeli mineral nadir bumi utama bagi Lynas. Mungkin sebahagian dari kita merasakan apa kaitan Solubest dengan persenjataan, kerana Solubest bergiat aktif dalam teknologi nano untuk penghasilan ubatan.

Biar kita kenal dahulu apa itu teknologi nano dalam bidang penghasilan ubatan. Disebabkan sebahagian dari ubat yang dimakan oleh kita tidak diserap sepenuhnya oleh badan, maka teknologi nano dikaji dan diperkenalkan oleh beberapa syarikat terkemuka dunia bagi menghasilkan ubatan yang dapat diserap sepenuhnya oleh badan manusia bila ubat itu dimakan. Maka dalam ertikata lain teknologi nano akan membuat ubat yang dimakan bertindak cepat dalam badan dan dalam masa yang singkat akan memasuki darah dan mengalir ke otak dan lain-lain bahagian badan manusia.

Teknologi nano ini diusahakan dengan jayanya oleh Solubest dan teknologi ini digunapakai oleh syarikat Dr. Reddy's Laboratories dari India (syarikat ini menghasilkan pelbagai jenis ubatan untuk sakit kronik). tetapi terdapat satu lagi kegunaan teknologi nano dalam penghasilan ubatan, iaitu menghasilkan bom biologi yang dapat menmbunuh dengan pantas akibat penggunaan teknologi nano yang memudahkan penyerapan bahan aktif dalam senjata biologi/bom biologi.

Teknologi nano ini dikatakan akan menjadi salah satu teknologi terpenting dalam penghasilan WMD (Weapon of Mass Destruction). Hanya 3 syarikat dinamakan sebagai berpotensi menghasilkan teknologi nano untuk bidang farmasi tetapi teknologi ini dikatakan boleh digunakan juga untuk persenjataan biologi. Syarikat yang menghasilkan teknologi nano ialah Elan dari Ireland, Nanocarrier dari Jepun dan SoluBest dari Israel.

Sila baca penulisan Charles Q. Choi dari United Press International bertarikh 23hb Mei 2005 berkenaan perkara ini :-

No comments:

Post a Comment