KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Wednesday, November 30, 2011

Anwar: K'jaan tergesa-gesa lulus Bil Perhimpunan Aman

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tindakan kerajaan yang ingin meluluskan rang undang-undang Perhimpunan Aman dengan tergesa-gesa merupakan langkah yang lebih teruk daripada junta tentera Burma.

NONEKatanya, kerajaan Burma sendiri telah membuat rundingan dengan pemimpin pembangkang negara itu, Aung San Suu Kyi sebelum meluluskan undang-undang yang membolehkan perhimpunan dibuat dengan notis lima hari.

"Tapi di Malaysia guna brute force of majority, tanpa debat panjang dan tanpa ambil kira sentimen rakyat," katanya yang menggesa supaya undang-undang berkenaan ditarik balik dan diserahkan kepada jawatankuasa terpilih khas parlimen untuk dibincangkan.

"Tanpa itu sukar bagi kami untuk memberi sokongan," katanya lagi dalam ucapan ketika membahas rang undang-undang berkenaan di Dewan Rakyat hari ini.

Tambahnya, peruntukan undang-undang berkenaan yang menetapkan supaya penganjur memberikan notis selama sebulan sebelum sesuatu perhimpunan dijalankan juga lebih teruk daripada amalan kerajaan Zimbabwe, Jepun dan Hong Kong.

"Malaysia lebih minat banding dengan Burma, tapi hari ini Burma juga pinda undang-undang mereka dan diluluskan dan Myanmar juga terasa bahang perubahan rakyat yang mahu prionsip kebebasan dihormati.

"Jadi rang undang-undang Burma perlukan pihak yang anjurkan perhimpunan maklum lima hari sebelumnya. Jadi kita ketinggalan dengan Burma," kata Anwar lagi.

Kerajaan dijangka mengemukakan pindaan ke atas rang undang-undang berkenaan hari ini untuk memendekkan tempoh notis berkenaan kepada sepuluh hari.

"Malaysia dalam soal notis saja sudah terkebelakang, nampak seolah-olah kebimbangan kerajaan yang mengaku (dipilih secara sah) tapi bimbang dengan kebebasn yang mahu diberikan kepada rakyat," katana lagi.

Dalam ucapannya itu, Anwar turut menyeru supaya perhatian diberikan kepada rang undang-undang alternatif yang dikemukakan Majlis Peguam kepada ahli parlimen hari ini./Malaysiakini

No comments:

Post a Comment