KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Tuesday, April 17, 2012

MENGAPA WUJUD 'GABUNGAN TUKAR MB PAHANG' ?

Lee Chean Chung
Oleh:  Lee Chean Chung
 
Gabungan TUKAR bertujuan untuk menukarkan Menteri Besar Pahang sekarang iaitu Dato’ Seri Adnan Yaakob atas tiga sebab berikut:


1. Di bawah pimpinan Adnan Yaakob, masalah rasuah, penyalahgunaan kuasa serta ketidakadilan pentadbiran kian berleluasa. Walaupun negeri Pahang merupakan negeri terbesar di Semenanjung Malaysia yang dikurniakan dengan sumber-sumber semulajadi yang kaya, negeri ini telah membentangkan Bajet defisit berturut-turut selama 12 tahun.Ini membuktikan bahawa sepanjang Adnan Yaakob memegang jawatan Menteri Besar, beliau gagal membawa pembangunan kepada negeri Pahang dan rakyat negeri Pahang. Beliau juga gagal membawa kemajuan dalam persekitaran politik yang lebih telus dan demokrasi.

2. Adnan tidak mengendahkan kepentingan rakyat dalam isu Lynas. Adnan seringkali mengeluarkan hujah yang bertujuan mengugut rakyat Pahang. Sebagai contoh, beliau memberitahu bahawa kawasan perindustrian Gebeng akan ditutup seandainya rakyat masih menentang projek Lynas. Di samping itu, hujahnya juga mengelirukan dan mengandungi maklumat yang tidak tepat. Sebelum ini, Adnan pernah memberitahu media bahawa radiasi nadir bumi lebih selamat berbanding dengan jalan asfalt. Adnan juga memberitahu kita bahawa Kilang Nadir Bumi Asean Rare Earth (ARE) hanya merupakan nama syarikat tetapi tidak memproses nadir bumi. Hujah-hujah yang bercanggah ini adalah amat tidak bertanggungjawab serta menggadaikan nyawa rakyat.

3. Adnan Yaakob juga mudah naik marah dan sering mengeluarkan perkataan yang kurang bersopan, termasuk tindakan baru-baru ini yang berkasar menolak kamera wartawan serta menggunakan perkataan "Bodoh" untuk memarahi wartawan. Sifat kasar yang digambarkan ini tidak harus ditunjukkan oleh Menteri Besar yang merupakan pemimpin tertinggi negeri Pahang yang sepatutnya menjadi teladan rakyat. Malahan, tindakan seumpama itu sungguh memalukan kita sebagai rakyat Pahang.

No comments:

Post a Comment