KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Wednesday, July 23, 2014

Langkah Kajang Tepat, Walau Saya Derita – Anwar







KUALA LUMPUR 22 JULAI: Selepas 15 tahun dan teruji dalam empat pilihan raya umum, Parti KEADILAN Rakyat membuktikan bahawa kehadirannya dalam arena politik Malaysia bukan omongan kosong tetapi wadah yang mewakili suara golongan marhaen yang terus ditindas kerajaan Umno-BN.

Selain ditindas pelbagai isu yang melingkari KEADILAN juga menarik perhatian khalayak untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Kemelut politik di Selangor dan juga kekecohan pemilihan parti sering menjadi modal kepada media arus perdana untuk menyerang KEADILAN dan Pakatan Rakyat.

Bagi mendapat informasi tepat editorial Suara Keadilan (SK) yang diketuai Ketua Pengarang Najib Hashim menemubual Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) di ibu pejabat KEADILAN.

SK
Bagaimana Datuk Seri melihat hubungan Pakatan Rakyat selepas Pilihan Raya Umum Ke13 lalu, adakah kelemahan sudah diperbaiki untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 14 yang akan datang?

DSAI  
Kita tumpu agenda bersama dari semasa ke semasa, tugas saya dan pimpinan adalah untuk kembali fokus kepada kerangka besar perjuangan Pakatan Rakyat dan jana perubahan yang kita sepakat.

Kalau tidak, kita diheret oleh hal-hal yang sengaja dibesarkan untuk menimbulkan ketegangan. Daripada Allah, Injil, hudud dan perbalahan persaingan dalam parti. Dalam pemilihan parti mana-mana pun ada pertelingkan tetapi oleh kerana kita ini pembangkang dan media dikuasai pemerintah ia digembar gemburkan.

Kalau saya nak sentuh sikit mengenai parti, kita tegas jawatankuasa pemilihan tegas tetapi orang mahu tindakan. Ada bukti boleh bertindak, tidak ada bukti tidak boleh bertindak.

Keduanya, atas gerombolan-gerombolan gangster yang terlibat. Mereka ini bukan ahli, kita pecat tak boleh, kita buat laporan polis, polis bongkar habis masalah kita pula.

Tetapi tentu ada beberapa kelemahan dari segi anggota, dari segi mengangkut pengundi-pengundi yang kita rasa walaupun tidak melanggar peraturan tetapi tidak melihatkan suatu hasrat perubahan parti reformasi.

SK  
Situasi ini mencetuskan pandangan rakyat di bawah bahawa parti KEADILAN bermasalah dan tidak stabil. Jadi macam mana rakyat nak meletak harapan pada satu organisasi yang tak stabil?

DSAI
Sebagai contoh, kalau lihat ketakstabilan Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional, yang pertama pimpinan Cina baru saja dibawa ke kabinet.

Dalam parti (BN) macam auto-pilot masing-masing keluar kenyataan ikut kehendak mereka dalam memperkatakan sesuatu isu, melanggar tatasusila, melanggar hukum. Itupun tidak terkawal.

Ini berbeda dalam Pakatan Rakyat walaupun ada beberapa isu yang saya bangkitkan tadi, ia tidak menjejaskan hubungan kita.

Hubungan akrab dan tekad kita berkorban, bangun tidak ada tolak ansur soal media bebas, negara hukum, lawan korupsi ataupun tuntukan ekonomi dan mengurangkan ketaksamaan antara golongan orang kaya dan miskin.

Tetapi biasa kita kadang-kadang diheret dalam isu-isu peribadi dan kepentingan kelompok. Sebab itu pimpinan Pakatan Rakyat harus diperingatkan bahawa ada agenda kerangka besar yang sudah disepakati. Saya yakin persepsi ini akan akan berubah.

Ada orang menegur saya, dia kata ‘Anwar tidak melakukan yang sewajarnya untuk memberikan kepimpinan’. Ia tidak mudah sebab pertamanya kita dapati pembangkang yang mampu hanya menarik dengan cara memujuk bukan ada kuasa.

Keduanya dalam beberapa isu saya kelihatan tegas dan kurang disenangi pemerintah tetapi inilah harapan rakyat. Saya perlu tegas dalam isu yang melibatkan kaum, agama, ekonomi, kemiskinan dan pencukaian kerana perkara ini sudah sampai ke tahap tidak terkendali oleh Barisan Nasional.

SK
Kekecohan dalam pemilihan KEADILAN, bagaimana hendak menangani persepsi ini?

DSAI
Kita lihat fakta bahawa memang benar ada petugas-petugas Jawatan Kuasa Pemilihan Parti(JPP) diperingkat bawahan yang tidak amanah, malah ada yang dipecat bukan sahaja dari jawatan juga anggota(KEADILAN).

Tapi JPP itu sendiri tetap berwibawa sebab dia dengar semua maklumat. Orang mengharapkan tindakan diambil tetapi tindakan hanya diambil jika ada fakta yang jelas bukan ikut sentimen.. Tapi setakat saya lihat JPP tegas dan bila dilapor memang ada tindakan.

Ini berbeda dengan Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR). SPR, dia bersekongkol dengan penipuan. Kita akui sebaik sahaja ada bukti penipuan mesyuarat semula, atau disingkirkan atau dilarang dari pegang jawatan.

Dan orang yang menang atau pegang jawatan belum jamin dia akan kekal disitu sebab kalau ada bukti-bukti kita akan gantung. Saya tidak peduli. Saya berikan satu ketegasan yang tidak tolak ansur.

Kita mengharungi liku-liku reformasi ini kerana rakyat, penyokong-penyokong inginkan perubahan. Jadi sekiranya pimpinan termasuklah kalau yang menang pun terbukti tercalar rekod dan penipuan tidak ada ruang.

Saya bagi tahu, ada orang ingat oleh kerana dia ketua cabang, dia automatik akan jadi ahli majlis. Saya akan bagitahu menteri besar ataupun kerajaan negeri itu bukan pertimbangan. Dia menang kalau caranya dipertikai, rekodnya tidak baik ataupun ada kecenderungan mengumpul kekayaan melalui jawatan kita tidak akan mengizinkan.

SK
Rata-rata masyarakat Melayu terutama di luar bandar melihat Pakatan Rakyat, khususnya KEADILAN dilihat lebih pro kepada bukan Melayu. Timbul persepsi KEADILAN menyisihkan hak-hak orang Melayu?

DSAI
Isunya mudah Umno mempamerkan mereka itu seolah-olah memonopoli isu Melayu. Saya nak jelaskan ini tidak benar. Kalau betul pun dia pro Melayu kenapa harta Melayu diangkut untuk memperkayakan kelompok kuasa tertentu.

Kalau betul dia(Umno) pro Melayu kenapa tanah rizab Melayu tergadai. Kalau benar betul Melayu kenapa anak-anak Melayu dibeban dengan hutang untuk belajar di universiti berbeda dengan pendirian kita.

Yang keduanya, berjuang hak Melayu dalam masa sama kita tidak harus mengizinkan ketidakadilan dan menekan hak orang lain.

Dakwaan kita hanya menjaga kepentingan ekonomi bukan Melayu sahaja tidak benar. Contoh dari segi bahasa, ekonomi, kemiskinan, soal akhlak, soal dakwah itu saya perjuangkan. Ini hal-hal yang dekat dengan Islam dan Melayu.

Ini berbeda dengan slogan wasatiyah dan sebagainya yang digunakan pemerintah. Jadi kita kena bezakan. Ia ambil masa sedikit, betul! sebab masyarakat umum juga mungkin terpukau dengan slogan dan mungkin pengaruh dengan sogokan media dan wang.

Tapi ia tidak pernah berkesan dalam jangka masa panjang bila masyarakat itu terdedah dengan maklumat.

SK
Boleh komen sikit berkenaan trend pengundi Cina yang agak merosot terhadap Pakatan Rakyat dalam dua pilihan raya kecil baru-baru ini?

DSAI
Kalau lihat Kajang, calonnya Melayu undinya masih tinggi 75 persen cukup tinggi. Ramai yang tidak baliki mengundi dan beranggapan kita(Pakatan Rakyat) akan menang, tidak terdesak sebelum pilihan raya umum lalu.

Begitu juga DAP di Teluk Intan, saya tidak fikir ada yang harus dibimbangkan penduduk Cina, Melayu dan India di bandar yang terdedah dengan maklumat dan media alternatif yang selalunya beri pilihan yang terbaik.

Atas pada 60 peratus itu cukup tinggi, cuma masalah kita yang lebih besar adalah keupayaan kita menembusi kawasan pedalaman yang tidak punyai media alternatif.

SK
Apa strategi untuk kawasan pedalaman sebab kita disekat akses seluruh media?

DSAI
Kita akan turun. Sebab itu saya pesan kepada calon-calon terutama jawatan besar, saya nak tengok dia kerja sekuat selepas pemilihan. Kadang-kadang ada kelihatan idealisma ataupun dorongan jawatan itu cukup kuat hingga dia boleh bekerja begitu gigih tapi tidak membina kekuatan parti.

Jadi saya akan melihat pastikan orang yang gigih dari segi dana,tenaga dan jentera membina kekuatan untuk merebut jawatan harus konsisten, tuntas dengan langkah mereka dan akan membina kekuatan parti dan untuk menerobos ke kawasan yang kita anggap lemah selama ini.

SK
Setakat ini bagaimana perancangan langkah Kajang? Rakyat dan orang parti sendiri nak tahu. Pihak SK menerima penggilan ahli parti bertanya apa perkembangan? Bila nak tukar? Siapa nak naik?

DSAI
Langkah Kajang itu memang satu langkah untuk mengangkat keupayaan Selangor sebagai menjadi pencetus kepada perubahan dan Umno tahu benda itu, maka diguna mahkamah untuk menyekat kemenangan saya.

Langkah Kajang itu rasionalnya jelas sama ada Anwar bertapak di situ atau tidak. Kedua, rasional masih kekal harus ada komitmen dari semua pihak. Sebab itu saya kata, saya bagi nasihat tidak wajar untuk bantahan-bantahan dikeluarkan di luar.

Kita ada salurannya dan keputusan sudah dibuat. Langkah Kajang itu keputusan untuk membawa perubahan. Tidak ada makna untuk dijadikan sebagai untuk menyerang satu sama lain.

Tapi sebaliknya orang yang menganggap jawatan itu sebagai jawatan tetap untuk peribadi,tidak! Agenda yang penting itu agenda perjuangan. Kita buat sebaik yang mampu, saya rasa saya buat yang mampu. Saya fikir saya boleh dan sekarang saya disekat, baik orang lain jalan.

SK
Jadi maksud Datuk Seri, kejayaan langkah Kajang itu ditentukan kejayaan menukar MB?

DSAI
Saya sebut mengangkat perubahan MB walaupun kita tengok kadang-kadang dalam parti mungkin ada ekstrim menolak unsur kebaikan yang telah dia (MB) lakukan.

Ini bukan soal mempertahankan setengah orang dan nak buang sesetengah orang. Ada yang bersetuju untuk pertahan kerana dia ada bisnes. Orang yang tidak bersetuju pula sebab dia pun nak bisnes juga.

Jadi soal itu bagi saya yang penting soal agenda. Apakah kita harus biarkan keadaan di mana tidak dapat lihat satu kejutan atau satu tarikan baru untuk mengangkat keyakinan?Dia tidak boleh anggarkan begitu.

Kalau kita tengok pengalaman,di Perak dan di Kedah umpamanya mengajar kita kadang-kadang teguran orang ramai kena dengar juga. Ini bukan soal parti sahaja. Ini soal parti yang prihatin dan peka terhadap kegelisahan rakyat.

SK
Ada dateline untuk langkah Kajang?

DSAI
Kita harus segerakan.

SK
Secepat mana harus disegerakan itu?

DSAI
Kalau boleh esoklah (gurau). Ini soal ruang kita harus bincang secara baik di antara sahabat-sahabat bukan bawa kepada serangan. Sebab itu, saya kata bila bawa kepada serangan peribadi ini jadi bahan permusuhan.

Tidak dinafikan Tan Sri Khalid (Ibrahim) sebagai MB, beliau telah meletakkan asas yang baik, kelola kerajaan yang baik.

Tapi saya juga gesa mana-mana pimpinan tidak harus tertakluk kepada orang yang mengepung di sekeliling termasuk saya.

Harus membuka ruang dan kemudian ada menjana perubahan-perubahan baru. Ini sebab mengapa kita memilih strategi langkah Kajang. Dan memang langkah yang cukup baik sebab itu Umno guna semua kelengkapan politik untuk menjahanamkannya kerana dia tahu kesannya.

Mustahil juga mahkamah tertinggi boleh pinda tarikh semata-mata pilihanraya Kajang. Maknanya strategi kita tepat walaupun menjadi mangsa deritanya saya.

SK
Ada juga persepsi masyarakat mengatakan kegagalan langkah Kajang ini berpunca dari KEADILAN sendiri yang terperangkap antara kehendak parti dengan kehendak rakyat.

DSAI
Tidak betul, dalam politik juga, kita kadang-kadang perlu akur dengan pandangan sisi yang lain.

Jangan sampai ‘Oh Anwar hebat, pengaruh’ Saya tahu ada kelemahan-kelemahan mungkin tak dapat tembusi tapi kita cuba baiki. Jangan bagi orang puji kita,orang datang ramai,saya pun seronok.

Kita dengar kita tengok apa kelemahan. Saya pun dengan badan-badan pertubuhan Islam bertanya pendapat mereka bagaimana kita perlu memperbaiki. Ia beda kalau tidak saya fikir saya je baik.

Jadi kita dengar apa teguran, apa kelemahan kita, apa yang belum kita lakukan, apa persepsi rakyat.

SK
Konsepnya seorang pemimpin itu dia perlu dengar pandangan orang?

DSAI
Ya, bukannya dalam lingkungan kita sahaja, masalahnya dalam sistem sekarang ini, kita rasa kita dikelilingi ramai pakar yang pakar itu menentukan semuanya.Itu tidak betul.

SK
Maknanya Datuk Seri,tak tolak kemungkinan akan berlaku perubahan peringkat jawatan MB Selangor?

DSAI
Kita buat langkah Kajang itu ke arah perubahan tapi biarlah ada satu suasana perbincangan kerana kita bukan dihantar musuh. Ini hanya strategi terbaik dalam perjuangan.

Orang yang mempertahankan jawatan itu atau nak merebut semua kena fikir ada agenda besar perjuangan yang harus mengatasi itu. Kadang-kadang yang lebih-lebih itu koncu-koncu yang rasa akan dapat habuan. Ini akan merosakkan, sebab itu pertimbangan kita ialah pertimbangan apa yang perlu kita jana perubahan yang boleh memberikan jawapan baik kepada rakyat.

SK
Kalau tengok pemilihan baru-baru ini Tan Sri Khalid kalah peringkat cabang KEADILAN baru-baru ini, pandangan Datuk Seri macam mana?

DSAI
Tentunya itu satu kejutan apabila kita ada jawatan besar,itu asas kita dan kita tewas.Tentunya saya juga pernah sebut bukan soal Kuala Selangor, kekalahan kita di Hulu Selangor di Kuala Selangor.

Saya minta juga Tan Sri melihat bagaimana untuk perbaiki itu. Tapi itu bukan satu ukuran mutlak untuk menolak seorang menteri besar kerana mungkin kita bagi alasan di tempat lain ada juga dukungan di Selangor.

Kita juga tidak harus lupa terhadap peranan PAS dan DAP. Begitu juga saya harus sebut bahawa dalam kempen pilihanraya 2013 lalu, kita juga gunakan rekod kejayaan kerajaan negeri dibawah pimpianan Tan Sri Khalid jadi kita harus ada keseimbangan.

Jadi itu,saya tidak ada mewakili pandangan mana-mana ekstrim terhadap pimpinan.Kita harus melihat kekuatannyanya dan selepas itu melihat bagaimana menjana perubahan berikutnya./KD

No comments:

Post a Comment