KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Wednesday, June 20, 2012

Antara Haji dan Pilihanraya, antara jenazah Nabi dan melantik Khalifah


" 

Dalam sejarah pilihanraya umum (PRU) di Malaysia, Tun Mahathir pernah mengadakan PRU bagi memastikan BN menang mudah kerana orang Melayu Islam, samada penyokong PAS atau BN, tiada di Malaysia untuk menunaikan haji.

Pada ketika itu suasana politik di zaman Tun M memang memihak kepada BN-UMNO. Maka BN-UMNO tidak perlu kepada undi Melayu dari UMNO untuk menang dan memadai mendapat undi dari bukan Melayu untuk BN. Manakala di pihak PAS pula, bilangan pengundi Melayu Islam yang sokong PAS pastinya amat berkurangan. Akhirnya keputusan PRU memihak kepada BN dengan majoriti besar.

Walau bagaimanapun suasana politik hari ini agak berbeza dengan zaman Tun M sebagai PM. BN-UMNO belum tentu boleh menang jika tektik yang sama dilakukan kali ini oleh PM Najib kerana trend pengundi Cina dan India sudah amat berubah. Kalau PRU dibuat musim haji sekalipun, belum tentu pengundi bukan Melayu akan mengundi BN. Pilihanraya Negeri Sarawak 2011 membuktikan undi Cina sudah beralih kepada PR, suatu kejutan yang luar biasa.

Belum pernah dalam sejarah politik tanahair, orang Cina, India, Punjabi dan bumiputera bukan Islam menghadiri ceramah dan program PAS secara terbuka, beramai-ramai, dan membawa bendera PAS di sana sini. Jelas bahawa fenomena ini tidak wujud di zaman Tun M dan Pak Lah tetapi wujud di zaman PM Najib.

Jika BN-UMNO mahu berjudi dengan fenomena baru ini, silakan. Rakyat Malaysia ingin melihat jika kerajaan Malaysia yang didominasi oleh BN-UMNO berani mengulang tektik kotor ini iaitu mengadakan PRU dalam musim haji.

Polemik mana lebih penting antara tunai haji atau mengundi untuk memilih pemimpin boleh dilihat dari 2 aspek:

Pertama, musim haji telah ditetapkan oleh agama Islam. Maka ia tidak boleh diubah. Pemimpin BN khususnya UMNO bukan tidak tahu tentang waktu musim haji, dan apabila BN mengadakan PRU dalam musim haji, maka ia adalah satu pengkhianatan terhadap Islam dan ummah sedangkan waktu untuk mengadakan PRU boleh diubah tarikh berbanding dengan waktu musim haji.

Kedua, semasa Nabi Muhammad s.a.w. wafat, jenazah baginda yang mulia hanya diuruskan oleh Syaidna Ali dan beberapa orang sahabat, manakala sahabat Nabi yang ramai termasuk Syaidina Abu Bakar, Syaidina Omar, Syaidina Othman, dan lain-lain bermesyuarat bagi melantik ketua atau Khalifah untuk umat Islam di bumi Arab.

Meskipun janazah Nabi yang mulia itu penting, tetapi urusan negara dan menentukan kepimpinan negara juga penting kerana ia melibatkan maslahah yang berganda besar dan melibatkan bilangan manusia yang ramai serta melangkau geografi. Dalam ertikata lain memberi perhatian dalam menentukan kepimpinan negara termasuk dalam mengundi pemimpin dalam PRU adalah suatu tuntutan iman dan besar impaknya dalam Islam.

Maka kita dapati di dalam seerah Nabawiyyah, mengambil tahu tentang urusan orang Islam adalah satu tuntutan iman.


مَن لَمْ يَهْتَمَّ بِأَمْر المُسلمين فَلَيْسَ مِنْهم
Sabda Rasulullah SAW: ”Barangsiapa yang tidak mengambil berat tentang urusan orang-orang Islam, maka bukanlah dia sebahagian daripada mereka.” Riwayat Thabarani di dalam ( المعجم الأوسط ) dan Hakim di dalam ( المستدرك ) daripada Huzaifah r.a.
Dalam hal PRU di Malaysia, Dato’ Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man menyatakan PAS hanya meminta calon, wakil calon dan petugas penting PAS supaya menangguhkan ibadah haji mereka jika PRU akan diadakan dalam musim haji. www.selangorku.com

Tetapi pimpinan UMNO dan talibarut barut UMNO termasuk akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian menyatakan PAS menghalang orang Islam pergi menunaikan haji kerana pilihanraya lebih penting!

Inilah fitnah dan kemungkaran UMNO dan pimpinannya dalam 2 perkara besar: pertama, mengadakan PRU dalam musim haji sebagai tanda tidak hormat kepada umat Islam dan kedua mengelirukan ummah dengan fahaman sekular iaitu memisahkan urusan agama dari urusan bernegara. As-Syeikh Mustafa Sobri, Mufti di zaman Khailifah Othmaniyyah mengatakan, jalan yang paling dekat menuju ke arah murtad ialah memisahkan agama dari urusan bernegara.

Sumber: albangi.wordpress.com"

No comments:

Post a Comment