KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Saturday, August 5, 2017

‘Undi Pakatan Harapan untuk PM wanita’

KUALA LUMPUR 4 OGOS: Malaysia akan mempunyai perdana menteri wanita yang pertama jika Pakatan Harapan diundi untuk mentadbir Putrajaya, kata Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Afif Bahardin, dalam satu forum mengenai masa depan politik Malaysia malam tadi. 
 

Bercakap pada sesi TN50x Afif berkata bahawa KEADILAN adalah satu-satunya parti di Malaysia yang kini berpresidenkan seorang wanita.

“Jadi, jika anda mengundi Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum ke-14, anda mungkin mendapat seorang perdana menteri wanita lebih awal daripada 2050,” katanya berseloroh, lapor Malaysiakini.

Beliau berkata demikian sewaktu memberi reaksi kepada hadirin yang mengulas mahu melihat lebih banyak penglibatan wanita dalam politik Malaysia menjelang 2050.

Presiden KEADILAN Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail adalah Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang merangkap presiden Pakatan Harapan.

Pada forum itu Afif menjadi anggota panel bersama Ahli Parlimen DAP Bukit Mertajam Steven Sim, Timbalan Ketua Pemuda MIC, R Thinalan dan Exco Pemuda Umno Shahril Hamdan.

Sementara itu, Shahril berkata beliau percaya bahawa kerajaan perlu campurtangan melalui sistem kuota untuk meningkatkan perwakilan wanita dalam politik.

Mengenai keperluan pemimpin wanita dalam politik, Thinalan berkata bahawa MIC kini mempunyai lebih daripada 30 pemimpin wanita bahagian di seluruh negara.
 
 

No comments:

Post a Comment