KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Sunday, November 1, 2015

FOTO SEKITAR KEMPEN ANTI PENCEMARAN BAUKSIT DI PERHEBATKAN, RAKYAT MESTI BANGKIT


Secara ringkas: BAUKSIT
 
Oleh:  YB Fuziah Salleh (Status FB)

Bauksit ialah sejenis mineral dlm tanah yg di perlukan untuk memproses aluminium. Caranya tanah perlu di korek dan kemudian di hantar ke negara China untuk di proses. Kita tidak proses di sini. Tanah yg berwarna merah yg kaya dgn bauksit itu lah yg mencemarkan udara sewaktu di angkut dari lombong hingga ke pelabuhan kuantan. 

Juga bersekali dgn bauksit ini terkandung thorium yg merupakan satu jenis NORM (Naturally Occuring Radioactive Material) . Walaupun kadar radiasi thorium ini rendah ia mempunyai jangka separuh hayat yg begitu lama iaitu selama 14 billion tahun. Paling bahaya ialah apabila debu dari bauksit yg di hidu terkandung thorium kerana thorium ini ialah sejenis carcinogen (bahan penyebab kanser) . Apabila debu ini melekat di kereta dan kita marah2.. cuba bayangkan debu merah yg melekat di paru2 kita. Marah pun tak boleh nak cuci tau!! Thorium ini juga mengeluarkan radiasi dalaman apabila melekat di paru2 kita. Uranium juga ada tu walau kandungan nya kecil.

Bersekali dgn bauksit pula selalunya terdapat juga logam2 berat seperti plumbum. Apabila tanah dikawasan lombong terhakis selepas di korek maka logam berat itu mencemari pula sistem air kita sbb pencemaran ini masuk ke sungai. Sya sudah trace bahawa air tercemar dari lombong di rtp bukit goh itu mmg masuk ke Sg Kuantan. Sg Kuantan pula sumber air minuman kita. Seluruh warga Kuantan tidak boleh mengelak.
Maka rakan2 fb sekelian..

Mmg cari penyakit la kalau kita tak bantah !!!!
 
SEKITAR KEMPEN KUTIP TANDATANGAN MEMBANTAH PENCEMARAN BAUKSIT DI KUANTAN DAN INDERA MAHKOTA  PADA HARI SABTU (31 OKTOBER 2015) BERSAMA KEADILAN KUANTAN DAN INDERA MAHKOTA
 


No comments:

Post a Comment