KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Saturday, December 29, 2012

BERSIHKAN PDRM DENGAN MEMILIH PAKATAN RAKYAT

Di sebalik banyak pendedahan yang dibuat, Musa Hassan juga banyak kes yang beliau perlu jawab

Kredibiliti pasukan Polis sebenarnya sudah lama rosak terutamanya di tahun 1998 iaitu di era reformasi lagi.  Campurtangan pasukan keselamatan ini di dalam banyak isu terutamanya isu politik telah menyebabkan hilang kepercayaan rakyat terhadap PDRM.
 
Pembangkang banyak kali menyatakan betapa teruknya PDRM di dalam menangani beberapa kes yang ada hubungkait dengan orang politik terutamanya yang melibatkan tokoh politik dari Pembangkang.  Memang benar, terdapat juga tokoh politik dalam Umno/Bn yang diambil tindakan tetapi kebanyakannya setelah mereka 'tiada taring' lagi atau Umno sendiri tidak perlukan tokoh tersebut.  Contohnya seperti Khir Toyo dan dua bekas pemimpin MCA yang didakwa terlibat di dalam skandal PKFZ.

Mengapa terjadinya sedemikian?  Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan telah pun menjawab persoalan ini, itu pun setelah beliau bersara.  Beliau ada menyebut memang berlaku campurtangan orang politik terhadap PDRM.  Ertinya, dakwaan Pembangkang selama ini terbukti benar.

Terbaru, bekas KPN itu juga menyebut di dalam "The Malaysia Insider"," Kadar jenayah yang tinggi di Malaysia disebabkan oleh hubungan rapat antara pemimpin negara dan kpemimpin kongsi gelap.  “Apabila penjenayah rapat dengan ‘orang atas’, yang teraniaya adalah masyarakat,” kata Musa Hassan.  

Paling memeranjatkan seperti yang disebut oleh Kumpulan Pemerhati Jenayah, MyWatch, yang rapat dengan Musa mendakwa pegawai polis berpangkat tinggi terlibat dengan penggubahan wang haram, termasuk perjudian haram, pelacuran, mengatur perlawanan bola sepak, malah turut mempunyai hubungan dengan pemimpin kongsi gelap. " Kadar jenayah tinggi dikaitkan secara langsung dengan sindiket yang berurusan dengan pelacuran, perjudian, dan pinjaman wang haram", kata Musa Hassan.

Apa yang didedahkan oleh bekas KPN itu terlalu banyak kebenarannya.  Di Negeri Pahang juga tidak terlepas dari fenomena tersebut.  KEADILAN Pahang sendiri terutamanya banyak kali membuat laporan Polis terhadap beberapa kes politik seperti gangguan ceramah dan tindakan samseng oleh kumpulan Umno, namun kes yang dilaporkan berlalu.  Kami pernah membuat laporan Polis terhadap provokasi yang dilakukan oleh Umno sewaktu program Ceramah melibatkan Dato' Seri Anwar Ibrahim di K.Lipis dahulu.  Begitu juga laporan Polis turut dibuat beserta maklumat terperinci tentang individu yang terlibat di dalam perbuatan samseng sewaktu Program Ceramah YB Nurul Izzah di Lepar awal tahun lalu.  Di mana hasil siasatan?
 
Rakyat tiada pilihan lain kecuali ubah Kerajaan yang sedia ada.  Kita boleh membantu PDRM agar menjadi lebih profesional dengan hanya memilih Pakatan Rakyat untuk menerajui Putrajaya.

No comments:

Post a Comment