KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Friday, April 7, 2017

PENEROKA FELDA SENARAIKAN LIMA TUNTUTAN KEPADA FELDA


Sekumpulan peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) hari ini menyenaraikan lima tuntutan kepada pengerusi Felda baru, Tan Sri Shahrir Abdul Samad, menggesa beliau menunaikan janji untuk menjaga kebajikan mereka.

Untuk itu, Gagasan Peneroka Felda Bangkit untuk sistem yang adil (BANGKIT) berkata ia akan mengadakan siri jelajah di seluruh negara untuk mendapatkan sokongan berhubung tuntutannya.

"Kami dapati Felda sebagai agen yang diamanahkan untuk menjaga kebajikan peneroka telah gagal melaksanakan tanggungjawab tersebut.Felda semacam tidak tidak memberi perhartian dan bantuan kepada peneroka.

 
 
“Oleh itu, selaras dengan kenyataan pengerusi Felda yang baru, Felda perlu fokus kepada peneroka dan kebajikan mereka, kata jurucakap BANGKIT, Razali Ithnain pada sidang akhbar di Shah Alam hari ini.

Razali, yang berasal dari Felda Jengka 6, Pahang, berkata rancangan untuk siri jelajah itu masih dalam perancangan.

Shahrir dilantik sebagai pengerusi baru pada 6 Januari lalu, manakala pengerusi sebelum itu, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad kekal sebagai pengerusi Felda Global Ventures Bhd.

Antara lain, BANGKIT menuntut bahawa peneroka perlu diberi pilihan untuk menjual buah kelapa sawit mereka kepada kilang-kilang yang menawarkan harga lebih tinggi atau kadar perahan yang lebih munasabah.

Peneroka Abdul Rahman Ramli dari Felda Serting, Negeri Sembilan mendakwa walaupun buah sawit mereka diiktiraf secara meluas sebagai berkualiti tinggi tetapi apabila dihantar ke kilang Felda, ia dinilai pada kadar perahan yang lebih rendah.

Degan itu, ia peneroka terpaksa menjualnya pada harga murah.

BANGKIT juga menuntut perjanjian lebih adil antara peneroka dan Felda, dengan mendakwa bahawa mereka tidak mempunyai sebarang pilihan atau dibenarkan berbincang sebelum syarat-syarat perjanjian ditetapkan.

Kumpulan itu juga mahu Felda lebih telus dalam berurusan dengan hutang tanam semula peneroka dan mengetepikan hutang yang 'tidak munasabah'.

"Peneroka tidak seharusnya dibebani dengan hutang yang disebabkan oleh ketidakcekapan dan ketirisan dalam pengurusan Felda. Felda harus menjaga kemampuan perniagaannya tanpa mengabaikan kebajikan peneroka. 


 
 
"Tindakan perniagaan Felda yang tidak telus dan tidak bertanggungjawab akan mewujudkan keadaan tidak stabil dan merosakkan keharmonian dalam komuniti peneroka," kata Razali.

Di samping itu, kumpulan itu juga mahu Felda Techno Plant Sdn Bhd dibubarkan, dan pengurusan perladangan dan operasi penanaman semula diserahkan kepada peneroka atau koperasi peneroka.

"Konsep 'Dari peneroka kepada peneroka' ini akan mendorong usaha peneroka menjadi lebih produktif dan menguntungkan peneroka keseluruhannya," kata Razali.

Akhir sekali, kumpulan itu mahu pembinaan rumah untuk generasi kedua dipercepatkan supaya boleh diserahkan kepada mereka yang layak./MK

No comments:

Post a Comment