KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Tuesday, September 1, 2015

NEGARA KU DI HIMPUNAN BERSIH4



Antara sebab mengapa manusia tidak berminat dengan agama bukan kerana malasnya mereka untuk mengaji, namun atas faktor agamawan yang sangat cepat menghukum dan pandangan serong agamawan terhadap sesuatu perkara tanpa dilihat dengan kaca mata yang lebih besar.

Dahulunya diharamkan Bersih kerana dakwaan merosakkan harta benda awam, sampah sarap dan gangguan perniagaan, namun setelah semua dakwaan itu meleset, maka, dicarinya pula kesalahan-kesalahan lain, yang mana kesalahan-kesalahan ini langsung tiada kaitannya dengan Bersih, sebagai satu gerakan yang disepakati bersama oleh rakyat.



Dikaitkanlah gereja, cina pijak gambar, bendera LGBT, cina bergambar dengan Abg Mat, dan seumpamanya dengan konklusi inilah ramuan Bersih yang bejat. Sedangkan para agamawan ini tahu sahaja, Bersih bukan bertujuan sedemikian. Dalam 5 tuntutan Bersih, tiada satu pun tuntutan ini yang bercanggahan dengan syarak.

Para agamawan ini pula sedaya upaya menyorokkan kebaikan-kebaikan yang berlaku di sepanjang Bersih diadakan, dengan qiamnya, tazkirahnya, solat jamaienya dan seumpamanya, yang menjadi sebahagian rencana JK Bersih. Sedangkan perkara-perkara yang dibangkitkan hanyalah suatu yang berlaku di luar kawalan / tindakan JK Pelaksana. Para agamawan ini teramat lemah untuk membezakan antara perkara yang disepakati (yang sepatutnya dibincangkan) dan perkara yang tidak disepakati bersama (yang berlaku diluar kawalan) kemudian merumuskan ia merupakan ramuan Bersih yang mengundang azab Allah.



Kemudian setelah itu, keluarlah juga teori-teori sekongkol dengan Kafir untuk jayakan agenda mereka (takfir), cintakan LGBT, cintakan maksiat, wala' kepada kuffar (takfir) dan seumpamanya.

Inilah masalah agamawan, yang menjadikan agama untuk tujuan al-hawa', yang menyelamatkan pemerintah agar terus kekal berkuasa dengan teori mudharat pemerintah lebih ringan, sedangkan mereka tahu, punca sebenar / dalang kepada wujudnya golongan kassim ahmad, sis, ajaran sesat, lgbt dan seumpamanya inu adalah dari sistem yang rosak, yang mendorong semua ini berlaku.

Bersih dikatakan haram hanya kerana beberapa kelompok manusia yang jahil (bukan dari rencana atau agenda bersih) melakukan sesuatu yang tidak cerdik, manakala Malaysia diibaratkan sebagai Negara Islam (walaupun tempang) lagi Halal sedangkan mudharat kilang arak, kasino dan judi, pelacuran, dan seumpamanya tidak dilihat sebagai mudharat yang cukup kuat menjadi illah sepatutnya diharamkan bagi mereka untuk memanggil Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Saya bukan seorang agamawan, tapi saya sekurang-kurangnya tahu membezakan antara perkara yang diperjuangkan, dengan perkara yang berlaku di luar kawalan.

Nabi menyatakan solidariti kepada Hilf Al-Fudhul kerana ia baik, mahupun ia datang dari golongan Kafir (musuh Allah yang paling jahat di dunia ketika itu).

Sepatutnya yang difikirkan untuk dijawab di hadapan Allah adalah, "apakah aku telah menyembunyikan kebaikan yang banyak dengan sengaja dan menzahirkan mafsadah yang sedikit dengan niat memburukkan?"

Wallahualam,

Agama bukan candu untuk mengkhayalkan.
Islamis tidaklah naif untuk membezakan.

P / s: saya cuba membayangkan bagaimana jika datang segerombolan pelacur (dengan baju seksinya) ke demo Morsi yang dianjurkan agamawan ini, apakah pelacur-pelacur ini akan dihalau dan dipukul agamawan ini, walaupun mereka datang untuk menyatakan solidariti mereka kepada Morsi?

Saya pernah lihat pondan di Mesir, datang ke Demo anti mubarak untuk turut serta bersama-sama Ikhwanul Muslimin menyatakan solidariti rakyat menjatuhkan Mubarak..!

Oleh 
Nik Mohd Abduh
Penulis bukan YB Nik Muhammad Abduh, harap maklum.
Negara Ku di himpunan BERSIH 4

No comments:

Post a Comment