KLIK "STOP" UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

DENGAR RADIO KAMI?

SILA KLIK "STOP" PADA RADIO KOBAT FM UNTUK HENTIKAN SIARAN KAMI

Followers

Sunday, August 5, 2012

Dasar automotif Pakatan: Kereta, tiket bas, komuter lebih murah




(Oleh Mohd Martin Kahar)
PETALING JAYA 2 Ogos: Reformasi Dasar Automotif Negara (DAN) yang dipertimbangkan Pakatan Rakyat (Pakatan) akan mengutamakan penambahbaikan sistem pengangkutan awam, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 
 
Beliau berkata, dengan menambah baik perkhidmatan bas dan keretapi antara bandar dengan kos berpatutan, penggunaan perkhidmatan awam akan meningkat sekaligus mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian dan bahan api.

 
 
“Penstrukturan semula Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) akan dilakukan bagi memastikan perkhidmatan itu baik dan menawarkan harga yang murah kepada pengguna,” katanya ketika membentangkan kerangka DAN itu di Ibu Pejabat KEADILAN di sini hari ini.

Anwar berkata, dasar yang dirangka itu turut menekankan peningkatan pendapatan rakyat bagi mengimbangi pembiayaan kenderaan dengan jumlah pendapatan bulanan rakyat di negara ini.

Pakatan juga katanya, akan menyemak kembali kadar pinjaman kereta yang dikenakan institusi kewangan bagi memastikan pembiayaan munasabah.

Jamin nilai kereta tidak jatuh merudum 
 
Anwar yang disebut-sebut bakal Perdana Menteri ketujuh berkata, penghapusan cukai eksais dan penurunan harga kereta akan dilakukan secara berperingkat-peringkat supaya nilai kereta baru dan terpakai tidak turun mendadak.

“Penurunan cukai eksais akan diumum setiap tahun dalam Belanjawan Negara setelah mengambil kira pandangan institusi kewangan dan semua pihak yang terlibat dalam perusahaan automotif.

“Ini bertujuan susut nilai kereta dan aset pinjaman yang dipegang institusi kewangan selari dengan penurunan harga baru,” katanya optimis Pakatan mampu melaksanakannya jika berjaya mengambil alih Putrajaya.

Beliau juga menjamin, pengumuman insentif dalam Belanjawan Negara akan dibuat setiap tahun untuk menggalakkan industri pengeksportan kereta terpakai ke pasaran baru selain memberi insentif kepada pengusaha kemudahan baik pulih kenderaan.

Bidaan AP imbangi keperluan hasil negara
Menurut Ketua Umum KEADILAN itu, pengenalan sistem bidaan permit import (AP) mengikut kategori kenderaan dijangka memberi hasil hingga RM3 bilion setiap tahun apabila AP dimansuhkan sepenuhnya menjelang 2015.

Kata beliau, penurunan cukai eksais secara berperingkat dalam tempoh lima tahun akan memastikan hasil negara tidak merudum seperti yang didakwa Umno BN.

Tambah Anwar, suntikan RM8 bilion (anggaran cukai eksais yang dikurangkan) ke dalam ekonomi domestik dijangka dapat merancakkan ekonomi negara dan meningkatkan hasil cukai pendapatan dan cukai jualan kerajaan bermula dari tahun kedua selepas pengenalan dasar baru.

“Peningkatan hasil cukai pendapatan dan jualan dianggar akan bertambah RM1 bilion hingga RM1.5 bilion kepada pendapatan negara setiap tahun. Industri baru iaitu pengeksportan kereta terpakai ke pasaran baru dijangka mewujudkan pendapatan baru kepada kerajaan,” katanya.

Banyak peluang pekerjaan
Anwar berkata, sasaran Pakatan Rakyat melalui DAN yang baru adalah untuk merancakkan industri automotif, bukan hanya menjamin pemilikan industri itu ke tangan pihak-pihak tertentu.

Katanya, perkara itu penting supaya peluang pekerjaan dan nilai tambah sektor ini terus meningkat dengan penyertaan lebih banyak firma automotif antarabangsa.

“Syarikat-syarikat tempatan juga akan diberikan sepenuh kebebasan melaksanakan strategi kerjasama dan pembangunan automotif yang menjamin peluang pekerjaan dan peningkatan kapasiti sedia ada.

“Insentif khas akan ditumpukan kepada usaha meningkatkan kualiti kereta yang dikeluarkan di Malaysia agar boleh bersaing di peringkat antarabangsa. Apabila eksport kereta buatan Malaysia meningkat, lebih banyak peluang pekerjaan dapat dibuka kepada rakyat,” katanya./KeadilanDaily

No comments:

Post a Comment